Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
12 mei 2021

CONSULTATIE | Reactie op Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Op 29 maart heeft het ministerie van Financiën een consultatie uitgebracht over de Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. DUFAS heeft hierop stevig gereageerd. De mogelijke gevolgen van dit wetsvoorstel zorgen voor grote ophef onder onze leden.

Nieuwe definitie

Het wetsvoorstel heeft onder andere veel gevolgen voor het fonds voor gemene rekening (FGR), omdat de definitie verandert. De nieuwe definitie bepaald of een FGR zelfstandig belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting. Onze leden zijn bang dat institutionele beleggers en het Nederlandse publiek nu niet meer gebruik kunnen maken van het besloten fonds voor gemene rekening voor de collectieve belegging in effecten.

Fonds voor gemene rekening

Voor onze leden is het fonds voor gemene rekening misschien wel de belangrijkste juridische rechtsvorm voor het beheren van vermogen dat samengevoegd is. Dit noemen we ook wel collectief beleggen. Pensioenfondsen en levensverzekeraars maken bijvoorbeeld gebruik van FGR om pensioenvermogen van pensioengerechtigden te beleggen. Op deze manier zorgen zij voor een goede oudedagsvoorziening, zoals zogenaamde asset pooling

Vermogen

Een deel van onze leden investeerde in totaal meer dan 560 miljard euro aan vermogen in meer dan 225 fondsen voor gemene rekening. DUFAS vermoedt dat het totale vermogen en aantal fondsen nog hoger is. Deze fondsen hebben dan ook een heel groot financieel en maatschappelijk belang.

Heb je vragen over deze consultatie? Stuur een mail naar Iris van de Looij, DUFAS’ algemeen directeur. Meer informatie over de consultatie vind je op de website van de overheid

CONSULTATIE | DUFAS reageert op whitepaper outbound investments

Standpunten en publicaties | 19 april 2024
Begin dit jaar lanceerde de Europese Commissie (EC) een whitepaper, met bijbehorende consultatie, over 'outbound investments' als onderdeel van de European Economic Security Strategy. Wij hebben op deze consultatie gereageerd.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op discussion paper van ESMA

Standpunten en publicaties | 19 maart 2024
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een discussion paper gepubliceerd over beleggersbescherming en digitalisering. Wij vinden het positief dat ESMA hier aandacht aan besteedt en hebben hier op gereageerd.

CONSULTATIE | Reactie besluit vergelijking buitenlandse rechtsvormen

Standpunten en publicaties | 17 maart 2024
Eind 2023 is de Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen aangenomen. Deze wet introduceert vanaf 1 januari 2025 een nieuw kader om te beoordelen of (buitenlandse) rechtsvormen voor fiscale doeleinden kwalificeren als transparant of niet-transparant.