Home - Standpunten en publicaties - Klantbrochure over duurzaamheidsvoorkeuren
09 juni 2022

Klantbrochure over duurzaamheidsvoorkeuren

Volgens nieuwe Europese regels moeten partijen vanaf 2 augustus 2022 bij het verlenen van advies en vermogensbeheer ook naar duurzaamheidsvoorkeuren vragen om beleggingsprofielen aan te vullen. De regelgeving komt op een ongelukkig moment, omdat de producten die bij de duurzaamheidsvoorkeuren passen nog niet (wettelijk) gereed zijn. Om banken en distributeurs deze lastige situatie te helpen uitleggen, publiceerden we samen met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een klantbrochure. Randy Pattiselanno, manager strategy & regulatory affairs bij DUFAS, en Robert Jan Prins, policy advisor investments bij de NVB, leggen er meer over uit in een interview met Bank | Wereld Online.

Bekijk de brochure

Interview met Bank | Wereld Online

"De klantbrochure gaat met name ook om verwachtingsmanagement bij de klant. Het inwinnen van duurzaamheidsvoorkeuren van klanten betekent niet dat beleggingsdienstverleners meteen aan de klantvraag kunnen voldoen. Dit komt bijvoorbeeld door een gebrek aan beleggingen die voldoen aan de taxonomie. Daar gaat wel wat tijd overheen. Het is echter wel belangrijk die voorkeuren al te hebben vastgelegd", vertelt Randy Pattiselanno, manager strategy & regulatory affairs bij DUFAS, in een interview met Bank | Wereld Online.

Lees het interview

Professionele belegger?

De informatie is primair geschreven voor consumenten, maar de brochure of bepaalde basisinformatie hieruit kan ook gebruikt worden voor communicatie naar bepaalde professionele beleggers. Ook richting de professionele belegger is uitleg rond duurzaamheidsvoorkeuren en duurzaam beleggen vanaf 2 augustus 2022 namelijk een wettelijke verplichting.

Meer duidelijkheid nodig over de exacte duurzaamheidseisen

Standpunten en publicaties | 01 december 2022
Beleggers moeten ervan uit kunnen gaan dat artikel 9-beleggingsfondsen ook daadwerkelijk duurzaam beleggen. Om die reden adviseren we onze leden voorzichtig te zijn met het classificeren van een beleggingsfonds als een artikel 9-fonds.

COLUMN | 0 procent?!

Standpunten en publicaties | 24 november 2022
Uit een onderzoek van de Autoriteit van Financiële Markten blijkt dat door vrijwel alle Nederlandse assetmanagers nog niet belegd in beleggingen die voldoen aan de Europese taxonomie: 0%. Is er iets om ongerust over te zijn of is hier iets anders aan de hand?

AFM-RAPPORT | Assetmanagers rapporteren veelal juiste SFDR-informatie

Standpunten en publicaties | 11 november 2022
Op 10 november publiceerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) 3 rapporten over naleving van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) en de EU-taxonomie, waaronder 1 over assetmanagers.