Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen
24 juni 2020

CONSULTATIE | Reactie op clearing voor pensioenfondsen

"Central clearing einddoel, onder randvoorwaarden"

Pensioenfondsen zijn nu nog vrijgesteld van centrale clearing. Met name omdat de verplichting om cash te storten, onevenredig drukt op de pensioenfondsen. Ondertussen wordt er door marktpartijen en Europese regelgevers, actief gezocht naar een oplossing voor dit probleem. ESMA vraagt nu via een consultatie naar de ideeën van de marktpartijen hierover. Samen met onze leden hebben we als DUFAS een reactie opgesteld. Net als de meeste betrokken partijen, zijn we van mening dat central clearing het einddoel moet zijn. Daarbij gelden wel een aantal randvoorwaarden.

Bekijk onze consultatiereactie

POSITION | UBO-definitie voor Fondsen voor Gemene Rekening

Standpunten en publicaties | 02 oktober 2024
In juni 2024 zijn de definitieve teksten van het Europese AML Package (Anti-Money Laundering) gepubliceerd, waaronder de nieuwe Anti-Witwasverordening (AMLR), die regels vaststelt om witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op de EBA-ESMA Discussion Paper Call for Advice on the Investment firms prudential framework

Standpunten en publicaties | 05 september 2024
In juni publiceerden EBA en ESMA een Discussion Paper over de call for evidence met betrekking tot het prudentiële raamwerk voor beleggingsondernemingen.

CONSULTATIE | DUFAS reageert op wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen

Standpunten en publicaties | 12 augustus 2024
In juni publiceerde het ministerie van Buitenlandse Zaken het concept wetsvoorstel internationale sanctiemaatregelen. Met dit wetsvoorstel wil de overheid de huidige Sanctiewet 1977 vervangen en moderniseren. Wij hebben op deze consultatie gereageerd.