Home - Standpunten en publicaties - CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit
12 maart 2021

CONSULTATIE | Reactie op ESAP: ESG-data hebben prioriteit

De Europese Commissie wil één Europese database met financiële en niet-financiële data over Europese wet- en regelgeving: het European Single Access Point (ESAP). DUFAS-leden zijn voorstander van dit initiatief. Over het ESAP heeft de EC een consultatie uitgebracht en DUFAS heeft hierop gereageerd. In onze consultatiereactie is nadrukkelijk gevraagd daarbij prioriteit te geven aan ESG-data.

Lees onze consultatiereactie

Lees onze additional comments

Belangrijkste conclusie

DUFAS-leden vinden dat de focus van de ESAP eerder zou moeten liggen op het beschikbaar maken van ESG-data. Deze data zijn voor asset managers nodig om te voldoen aan Europese duurzaamheidsregelgeving, zoals SFDR en de EU Taxonomie. Met een vrij toegankelijke database heeft iedereen straks toegang tot ESG-data.

Wat lees je nog meer in onze reactie?

Naast de vraag over de reikwijdte van de ESAP, hebben DUFAS-leden ook hun mening gegeven over de governance, financiering en mogelijke kostenbesparingen van de database. Daarnaast is aangegeven wat het meest geschikte format zou zijn om de informatie beschikbaar te maken.

Meer weten?

Je vindt meer informatie via de website van de EC. DUFAS blijft de ontwikkelingen volgen en deze delen met haar leden.

CONSULTATIE | Klimaat- en milieurisico’s in risicomanagement

Standpunten en publicaties | 10 september 2021
DUFAS reageert op de consultatie van De Nederlandsche Bank (DNB) over ‘Good Practice en Q&A’ over het integreren van klimaatgerelateerde en milieurisico’s in het risicomanagement van onder meer fondsbeheerders.

CONSULTATIE | Sociale taxonomie en uitbreiding taxonomie

Standpunten en publicaties | 06 september 2021
DUFAS reageerde op twee publieke consultaties van het Platform on Sustainable Finance. Beide gaan over de uitbreiding van de EU (sociale) taxonomie.

CONSULTATIE I Reactie op wetsvoorstel registratie UBO's (FGR)

Standpunten en publicaties | 09 augustus 2021
DUFAS reageerde op de internetconsultatie Implementatiebesluit registratie UBO’s van trusts en soortgelijke juridische constructies.